Thursday, September 4, 2008

Offline sparen

Een tijdje geleden had ik het idee om via het internet een spaarrekening te openen bij mijn werkgever. Handig dacht ik, 4% bij een Belgische grootbank. Nadat ik op de website alle nodige gegevens had ingevuld kreeg ik een automatische mail met oa het volgende: "KBC draagt kwaliteit en een snelle service hoog in het vaandel. En dus mag u uiterlijk binnen drie werkdagen een antwoord van ons verwachten". Dat zag er veelbelovend uit. Ondertussen zocht ik nog wat verder naar informatie op de website en tot mijn grote verbazing kon ik die spaarrekening niet online beheren tenzij ik ofwel ook een zichtrekening zou openen ofwel 12 EUR per jaar zou betalen voor KBC-online. Toch wel eigenaardig aangezien ik ze wel online kon openen.
Uiteindelijk kreeg ik de vijfde werkdag na mijn aanvraag (tot zover de snelle service) een mail dat de nodige papieren waren opgestuurd en om die getekend samen met een copy van mijn identiteitskaart terug te bezorgen. Op dat moment toch maar eens een mailtje gestuurd naar het telecenter dat ik het raar vond dat ik zo'n rekening online kan openen maar ze alleen kan beheren via een kantoor tenzij ik er 12 EUR voor betaal.
Ik kreeg heel snel een antwoord dat dit inderdaad het geval was en met volgende opmerking: "Maar uiteraard is het de bedoeling dat er op een spaarrekening gespaard wordt. Het is dus geen rekening waarop normaal gezien veel afhalingen gebeuren." Wat ik al dan niet doe met mijn rekening, veel of weing bewegingen daar hebben ze nu eens geen zaken mee. En ik heb absoluut geen zin daarvoor elke keer langs een kantoor te gaan. Dus (voorlopig) blijf ik met mijn centen waar ik was.

No comments: